Ramai rakan-rakan saya dalam UMNO mengatakan bahawa PKR akan terkubur kerana pergolakan dalam pemilihan jawatan parti tersebut tahun ini 2014. Kesimpulan di buat oleh mereka yang baru berkecimpung dan berjinak-jinak dengan politik dan mereka yang sebenarnya kurang melihat perkembangan PKR. Sebenarnya PKR semakin berkembangan dan perkembangan mereka sejak tahun 2000 sehingga ke hari ini amat menakjubkan. Ini perlu kita terima dan untuk kita sama-sama sedar bahawa kehadiran PKR semakin nyata dalam mencabar politik Barisan Nasional.

Ini jelas dalam keputusan – keputusan PRU 12 dan 13 – yang mana PKR menciptakan rekod penentangan yang amat hebat sehingga menyulitkan Barisan Nasional. Cabaran semakin hebat dalam mana kebangkitan kemajuan PKR sebagai pencabar politik bersama-sama rakan politik mereka PAS dan DAP semakin menyerlah. Kita dalam Barisan Nasional sedar bahawa kerancakan politik itu berlaku hari ini. Kita perlu akui kemelesetan sokongan terhadap Barisan Nasional berlaku namun pendekatan menyeluruh untuk menyaingi pembangunan parti pembangkang – setakat ini memberi kesan yang amat minimum.

Ada yang mengatakan bahawa Barisan Nasional tewas kerana persepsi, ada yang mengatakan kerana polisi dan ada yang mengatakan ini semua adalah kerana kejayaan pembangkang melabel kerajaan Barisan Nasional sebagai pengamal rasuah. Apa pun yang dilemparkan terhadap Barisan Nasional mahu tidak mahu memberi impak besar terhadap kedudukan selesa Barisan Nasional yang selama ini dinikmati.

Berbalik kepada persoalan PKR akan terkubur yang dikatakan oleh rakan UMNO – saya berhujah untuk tidak menyetujui pendapat beliau. PKR sudah ke hadapan – struktur mereka di lihat tidak sebesar UMNO tetapi struktur mereka yang kecil dari UMNO itu memberi impak yang besar. Impak PKR dan kekuatan PKR bukan tertakluk dalam isi kepartian itu sendiri tetapi sokongan sekeliling parti yang menjadi tunjang sokongan terhadap PKR. Kerosakan dan keburukan politik dalam PKR sering terpadam dengan sokongan luaran sebagai tiang seri kepada parti tersebut. Pelapis kalangan anak muda lulusan Universiti dan Kolej semakin memberi impak besar dan menjadi nadi mendenyut kepada kekuatan PKR. Kekuatan luaran digunakan sebagai kekuatan mereka lantas – pergolakan politik dalaman hanya memberi sedikit impak kepada harapan untuk melihat kemurungan politik dalam PKR.

Bagi saya – pergeseran politik dalam PKR hanya memberi mereka ruangan untuk pada akhirnya menyatakan bahawa PKR – MENYUBURKAN DEMOKRASI DALAM PARTI dan ini akhirnya dilihat sebagai satu faktor sokongan bagi anak-anak muda yang baru menyertai politik.   Kepimpinan PKR bijak mengatur cerita – bijak mencari konklusi akhir yang akan menjadikan kekalutan dalam parti sebagai satu kekuatan. Pergeseran dijadikan alasan demokrasi yang semakin bersemarak kononnya dalam parti. Hatta, sokongan anak muda yang mula membanjiri ruangan politik semakin terserlah – dari dalam Universiti sehingga ke luar – rakyat biasa yang mula cerna kepada isu semasa dan cenderung melihat PKR sebagai parti yang lebih pro rakyat sungguhpun ia hanya merakyatkan rakyat – mempengaruhi rakyat agar  terpesong melihat Barisan Nasional.

Barisan Nasional setakat ini berusaha – bersungguh-sungguh untuk terus menyaingi dengan cara mengikuti langkah-langkah strategi PKR dan penyokong mereka. Kalau dikatakan media Internet dan mainan persepsi adalah penyebab kita kurang sokongan maka – kita lambakan media Internet untuk tujuan saingan. Namun sehingga ke hari ini – impak sungguhpun ada tetapi ia masih tidak dapat memberi kesan sempurna hatta tidak dapat menghakis sokongan terhadap mereka. Hakikat politik PKR semakin bersemarak dan sokongan semakin mencabar Barisan Nasional dan kerajaan yang memerintah hari ini.

PKR tidak akan terkubur kerana pemilihan politik mereka dan pergolakan dalam politik mereka. Kita perlu ingat – pendekar-pendekar PKR seperti Ezam Mohd Noor masih gagal memberi impak besar yang mengubah senario politik Barisan Nasional. Hadirkan lah mereka yang lompat parti dari PKR – semuanya semakin layu dalam menyemarakkan perjuangan dalam UMNO dan Barisan Nasional. Ingat nama – nama seperti Nalla Karupan dan beberapa kepimpinan kanan PKR sebelum ini  seperti Zulkifli Nordin – peguam Anwar Ibrahim, semuanya terkaku melihat tidak rentak atau runtuhnya PKR dan Anwar Ibrahim.

Mungkin kita tersasar dengan mengatakan pergolakan dalam PKR akan menguburkan parti itu. Hari ini kita heboh dengan pergolakan Azmin dengan Tan Sri Khalid – kita heboh pergolakan dalam parti ini akan menguburkan PKR – kita ketawakan Anwar Ibrahim dan Wan Azizah bersaing jawatan - namun ia satu pengharapan yang meleset untuk orang UMNO/BN.

Kita sepatutnya memulakan langkah mengatur strategi – mencari kekuatan PKR untuk benar-benar menyaingi kekuatan itu. Kita selama ini kemungkinan menyerang bayangan mereka – parti politik yang bernama Keadilan Rakyat (PKR)  sedangkan kekuatan mereka terletak pada tempat lain khususnya mereka yang terpengaruh dalam membicarakan campakkan agenda perjuangan rakyat oleh PKR.

PKR tidak akan terkubur – tetapi adalah penting untuk Barisan Nasional mencari dan melihat kekuatan mereka bagi kita mengetahui kelemahan kita dan menyaingi kekuatan itu. Bukan bererti salah dalam usaha kita – tetapi usaha memburuk-burukkan individu sebagai senjata menyerang sudah usang. Selagi tidak – selagi UMNO/BN masih gagal melihat di mana kekuatan PKR – selagi itu arah senjata kita menembak tidak mengena. Kita akan terus tersasar dan dari harapan menghakis sokongan terhadap PKR kita terus menguatkan PKR.